หัวข้อ: เกจวัดน้ำยา R410 เริ่มหัวข้อโดย: koh-kae ที่ ตุลาคม 30, 2009, 09:36:27 am ผมต้องการวัดแรงดันของน้ำยา R410 แต่ Connector ใช้กันไม่ได้ มันมีขนาดใหญ่กว่า อยากทราบว่าเราใช้เกจวัดน้ำยา R22 แล้วหา Adapter มาต่อตรง service valve วัดแรงดันน้ำยาในระบบ R410 ได้รึเปล่ครับ
รึต้องใช้เกจวัดแรงดันโดยเฉพาะของ R410 ต่างหาก หัวข้อ: Re: เกจวัดน้ำยา R410 เริ่มหัวข้อโดย: santipp ที่ ตุลาคม 30, 2009, 05:13:36 pm ไม่ควรทำครับ สารทำความเย็น R-410 มีแรงดันสูงกว่า R-22 1.5 เท่า :)
หัวข้อ: Re: เกจวัดน้ำยา R410 เริ่มหัวข้อโดย: koh-kae ที่ ตุลาคม 30, 2009, 11:31:15 pm ครับ ขอบคุณครับ
ช่วยแนะนำเกจวัดน้ำยา R410 ด้วยครับ รุ่นไน ยี่ห้อไหนน่าใช้ หัวข้อ: Re: เกจวัดน้ำยา R410 เริ่มหัวข้อโดย: b.chaiyasith ที่ ตุลาคม 31, 2009, 11:12:30 am R410A REFRIGERANT
FYI Document #246 More and more residential, light commercial air conditioning and other process chilling equipment is being built using HFC-410A instead of HCFC-22. Click here for HFC-410A refrigerant is produced by several manufacturers under different brand names. All brands carry the ASHRAE number R-410A. R-410A is the leading candidate for replacing R-22 in large commercial and industrial chillers. R-410A is currently the leading non-ozone depleting replacement for HCFC-22 in unitized air conditioning systems for residential and light commercial units. These units are refrigerant-in-tube design, meaning these units contain no vessels such as liquid receivers, condenser barrels or chiller barrels. These components typically have test pressure ratings of 350 to 400 PSI. R-410A has a significantly higher vapor pressure than R-22. The condensing pressure of R-410A at standard conditions is 336 PSI. This is slightly higher than our current high-pressure safety shut-off setting. An equivalent high pressure cut off for R-410A would be 553 PSI. This pressure far exceeds the pressure ratings of the components previously referenced. Contractors and technicians need to know that R-410A can only be used in equipment designed for R-410A. It cannot be used to retrofit existing R-22 equipment due to significantly high operating pressures. Furthermore, special service equipment is required, such as a high pressure manifold gauge set, a high-pressure recovery unit, and high pressure recovery tanks. ไม่สามารถใช้ร่วมกันได้ แรงดันน้ำยา มาตรฐานอยู่ที่ 336พีเอสไอ http://www.advantageengineering.com/fyi/246/advantageFYI246.php (http://www.advantageengineering.com/fyi/246/advantageFYI246.php) ส่วน เบอร์22 มาตรฐาน http://www.engineeringtoolbox.com/r22-properties-d_365.html#Refrigerant%2022%20Properties%20in%20Metric%20Units (http://www.engineeringtoolbox.com/r22-properties-d_365.html#Refrigerant%2022%20Properties%20in%20Metric%20Units) หัวข้อ: Re: เกจวัดน้ำยา R410 เริ่มหัวข้อโดย: songkram ที่ พฤศจิกายน 02, 2009, 10:50:01 am ต้องการวัดแรงดัน เพื่ออะไรหรือครับ ก็ใช้แคลป์จับกระแสเอาก็ได้นะครับ ถ้าคิดว่ามันไม่รั่วก็ปล่อยระบบน้ำยาไว้อย่างนั้นแหละครับพลาดพลั้งน้ำยาออกจากระบบไปเยอะเนี่ยต้องถึงกับ แวค เติมน้ำยาใหม่กันทั้งระบบเลยนะครับ
หัวข้อ: Re: เกจวัดน้ำยา R410 เริ่มหัวข้อโดย: prayothk ที่ พฤศจิกายน 03, 2009, 02:51:31 pm ถามต่อดีกว่าเพื่อมีข้อมูลเพิ่ม
สมมุติว่าระบบรั่วเลยเปลียน น้ำยาR410ใช้R22แทนได้มั้ยครับ ส่งผลกระทบกับคอมเพรสเซอร์มั้ยครับ หัวข้อ: Re: เกจวัดน้ำยา R410 เริ่มหัวข้อโดย: b.chaiyasith ที่ พฤศจิกายน 04, 2009, 06:30:07 pm สามารถใช้ได้แต่ขั้นตอนเยอะมาก เช่นต้องเปลี่ยนน้ำมัน ต้องเทสแรงดันตามข้อกำหนด และต้องเข้าใจว่า
ความแตกต่างจะตามมา เช่นอุณหภูมิ แรงดันตก แรงขยายไม่เท่ากัน ต้องเปลี่ยนแคปทิ้วสหรือเอ็กซแปนชั่นวาล์ว ตามนี้ครับ http://www.tecumsehcoolproducts.com/inside/File_attachments/Service%20Guidelines%20HCFC%20R22%20to%20HFC%20Blends-RD-0003-E.pdf (http://www.tecumsehcoolproducts.com/inside/File_attachments/Service%20Guidelines%20HCFC%20R22%20to%20HFC%20Blends-RD-0003-E.pdf) Refrigerant R22 is widely used for residential and commercial air conditioning, as well as commercial refrigeration applications. Tecumseh has supplied reciprocating and rotary compressors, along with condensing units with reciprocating and rotary compressors, for the above mentioned applications. Driven by the 1992 amendment to the Montreal Protocol that calls for the phase-out of HCFCs, refrigerant manufacturers developed HFC alternatives. Original Equipment Manufacturers selected R404A/R507, R407C and R410A to replace R22. They found that system changes were necessary for this conversion and made appropriate design changes to meet application requirements and regulatory demands. In order to support the service and maintenance of equipment, refrigerant manufacturers introduced HFC blends as a replacement for R22. HFC blends can vary in performance when compared to R22. Regardless, system adjustments must be made to insure that performance differences (between R22 and HFC blends) are minimized. Suggested system adjustments are highlighted in this document. Tecumseh Products Company does not endorse any particular retrofit refrigerant. Given that an independent decision has been reached to use R417A or R422 blends, the following guidelines are provided to assist in better applying Tecumseh compressors. The application should be reviewed carefully prior to making decisions regarding retrofit or replacement refrigerants as oftentimes there can be capacity and efficiency losses. Consult Tecumsehs Refrigerant Matrix for additional HFC blends. The matrix may be viewed on line under the Technical Resource Center section of Tecumsehs North American Compressor Group web site at http://202.56.127.90/nacg/. Considerations should be given to oil compatibility, refrigerant temperature glide, heat exchanger compatibility, operating pressure differences, system performance and pressure drop. The greater the difference in performance between R22 and the alternate refrigerant, the more complex the system adjustments may be, increasing the likelihood that compressor reliability will be adversely affected LUBRICANTS A) Types, Miscibility and Charge POE Polyol Ester Oil MO Mineral Oil SA Synthetic Alkylate (also referred to as Alkylbenzene, AB) 1. Consult Tecumseh Products Companys Policy Bulletin no. PB105 to verify original oil type. 2. R417 and R422 blends contain a small percentage of hydrocarbons to promote oil return. The hydrocarbon component of the refrigerant provides only partial miscibility with MO or SA oils. Whenever practical, the compressor oil should be changed to POE. 3. Do NOT use MO or SA oil with HFC blends in systems using a receiver tank. MO or SA will suspend on top of the refrigerant and collect in the receiver. In such systems the MO or SA oil must be replaced with POE oil. B) Moisture 1. POE oil is more hygroscopic than MO or SA oils and will absorb moisture quickly. POE oil along with moisture and heat of the operation will cause acid and alcohol to form in the system resulting in reduced system efficiency and capacity, reduced compressor bearing lubrication, component corrosion, blockages, and coppering of parts. 2. Care should be taken not to leave B) Moisture 1. POE oil is more hygroscopic than MO or SA oils and will absorb moisture quickly. POE oil along with moisture and heat of the operation will cause acid and alcohol to form in the system resulting in reduced system efficiency and capacity, reduced compressor bearing lubrication, component corrosion, blockages, and coppering of parts. 2. Care should be taken not to leave the system open to the atmosphere for more than 10 minutes. Pull a system vacuum to a minimum of 500 microns. This applies to any retrofitting process using any type of oil. C) Compatibility 1. POE acts as a solvent and can dislodge deposit debris in older systems operating with MO. The liquid line filter drier must be changed to keep the system free of debris. Multiple refrigerant and liquid line filter drier changes may be needed. |